Що означає V група оподаткування для IT-підприємців

Юрист ЮК «SLS Group» Олександр Терещенко надав розгорнутий коментар виданню “Я і Закон” щодо віднесення IT-підприємців до V групи оподаткування.

В кінці лютого Верховною Радою України було одержано проект Закону «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо розвитку креативних індустрій в Україні). Наразі законопроект знаходиться на ознайомленні в комітетах Верховної Ради і ймовірніше за все зазнає правок.

Головною ідеєю законопроекту №10094 є запровадження в межах, так званої «спрощеної системи оподаткування», п’ятої групи платників податків, до якої буде віднесено лише фізичних осіб-підприємців, які надають послуги у сфері інформаційних технологій, а саме:

  • видання комп’ютерних ігор та іншого програмного забезпечення (класи 58.21, 58.29 КВЕД ДК 009:2010),
  • комп’ютерного програмування, консультування та пов’язаної з ними діяльності (розділ 62 КВЕД ДК 009:2010),
  • оброблення даних, розміщення інформації на веб-вузлах і пов’язаної з ними діяльності (клас 63.11 КВЕД ДК 009:2010),
  •  веб-порталів (клас 63.12 КВЕД ДК 009:2010).

Для можливості потрапити до п’ятої групи, окрім діяльності у сфері ІТ, підприємці повинні будуть відповідати і ряду інших умов, серед яких є вимога не використовувати працю найманих осіб,  а також не перевищувати за результатами календарного року пороговий рівень доходу, встановлений у розмірі 7 500 000 гривень.

Крім того, ФОП V групи під час надання зазначених послуг у сфері інформаційних технологій матимуть можливість на платній або безоплатній основі користуватися технічними та/або програмними засобами, інформаційними системами й будь-якими іншими засобами виробництва (у тому числі приміщеннями), що належать іншим фізичним особам — підприємцям або юридичним особам, не укладаючи з ними трудового договору.

Cтавку єдиного податку для платників п’ятої групи планують встановити у розмірі: 5% доходу з 1 січня 2020 року і збільшувати її щорічно на 1%, включно до 2025 року.

Окрім того, законопроектом пропонується передбачити у Законі України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» норму, за якою єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування для платників п’ятої групи з 2020 року становитиме подвійний розмір мінімального страхового внеску.

За задумом авторів законопроекту, його прийняття має забезпечити безпеку підприємців, що працюють у галузі інформаційних технологій від закидів податкових органів, щодо ухилення від сплати податків шляхом неправомірного переходу на спрощену систему оподаткування та зловживання її умовами. Забезпечивши можливість ІТ підприємцям продовжувати користуватися перевагами спрощеної системи оподаткування, держава збереже привабливість України, як місця для роботи для ІТ спеціалістів, та як перспективного ринку – для інвесторів.

Окрім того, саме поступове підвищення ставок оподаткування дозволить установити баланс інтересів держави та бізнесу: забезпечити зростання надходжень до державного бюджету з мінімальним підвищенням навантаження на платників. За орієнтовними розрахунками, такі зміни мають принести близько 10 млрд. додаткових надходжень до бюджету.

Разом з тим, не вся ІТ спільнота підтримує такі податкові зміни. За результатами опитування, проведеного профільним ІТ веб-ресурсом dou.ua, лише 22% опитаних спеціалістів у галузі інформаційних технологій, зареєстрованих як фізичні-особи підприємці підтримують ініціативу щодо підвищення податків, проти — 67%.

Серед основних мотивів не сприйняття таких змін виділяють високий рівень корупції, відсутність реформ, розкладання бюджету. Також респонденти визнають, що не розуміють принципової різниці між фізичними особами-підприємцями в галузі ІТ та іншими, адже не всі вони заробляють значно більше ніж в інших галузях, а податкові зміни неодмінно вплинуть на вартість послуг, а отже і на конкурентоспроможність вітчизняних фахівців на міжнародному ринку.

Впевнено можна стверджувати, що приводячи подібні зміни в життя, законодавці мають забезпечити і належний рівень прозорості та ефективності використання отриманих коштів, щоб пояснити з якою метою громадяни будуть нести підвищений податковий тягар. Адже, вже сьогодні серед ФОПів, які категорично не підтримують ідею збільшення рівня оподаткування, 17% заявляє, що не буде платити такий податок і піде в тінь, а близько 14% стверджують, що у випадку прийняття таких змін до Податкового кодексу – переїдуть з країни.

В той же час, звертаємо увагу, що «спрощена система оподаткування» є інструментом, який платник податку використовує добровільно, подаючи відповідну заяву до податкових органів. Наразі норми чинного законодавства не можуть змусити фізичну особу-підприємця, що здійснює діяльність в галузі інформаційних технологій перейти з третьої групи до п’ятої.

Законопроект також не містить таких положень. Рекомендувати обирати чи перейти на п’яту групу, ймовірніше за все, будуть самі ж ІТ компанії в офісах яких працюють ФОПи, адже на сьогодні їх відносини часто можна трактувати як трудові. А це прямий шлях до спорів з податковими органами, п’ята ж група має одну беззаперечну перевагу — гарантію, що відносини між ФОПом та компанією не будуть кваліфікуватися як трудові.