Усунення Президента України з поста у порядку імпічменту

10 вересня 2019 року Верховною радою України було прийнято черговий конституційний закон, що має на меті врегулювання питання усунення Президента України з поста у порядку імпічменту.

Мова про необхідність прийняття подібного закону йде в Україні з моменту прийняття Конституції України, адже стаття 111 передбачає «особливу процедуру усунення», однак не деталізує її зміст.

І дійсно, депутатами велась активна законотворча робота у даному напрямку — з 1998 року до Верховної Ради вносилось близько трьох десятків законопроектів, які так чи інакше мали б врегулювати питання імпічменту. На жаль, жоден з них не набрав сили закону.

Що цікаво, декілька місяців тому Верховною Радою України вже було проголосовано і навіть підписано її Головою та передано на підписання Президентові України законопроект про тимчасові слідчі комісії і тимчасові спеціальні комісії Верховної Ради України. Щоправда, останній так його і не підписав, запропонувавши на заміну інший законопроект про який зараз і йде мова.

Розглядаючи детальніше порядок оголошення імпічменту Президенту відповідно до нового Закону, можна виділити наступні етапи усунення Президента з поста:

1. Подання Верховної Ради України про вчинений Президентом злочин (державну зраду);
2. Голосування Верховної Ради України за оголошення початку процедури імпічменту і створення спеціальної тимчасової слідчої комісії (для цього необхідно щоб дане питання було підтримано 300+1 голосами народних обранців);
3. Формування спеціальної тимчасової слідчої комісії (до складу якої входять спеціальний прокурор та спеціальні слідчі);
4. Проведення спеціальною тимчасовою слідчою комісією розслідування факту та обставин вчинення Президентом інкримінованого йому злочину (державної зради);
5. Розгляд та обговорення Верховною Радою України висновків і пропозицій спеціальної тимчасової слідчої комісії (за участі Президента, голови та суддів Конституційного Суду України, голів Верховного Суду та Генеральної прокуратури, а також уповноваженого Верховної Ради України з прав людини);
6. Голосування Верховною Радою України за подання висновків тимчасової слідчої комісії та результатів обговорення в стінах Верховної Ради України до Верховного Суду та Конституційного Суду України;
7. Розгляд Конституційним Судом України питання додержання конституційної процедури розслідування та розгляду справи про імпічмент. Надання Верховним Судом висновку про те, що діяння, в яких звинувачується Президент України, містять ознаки державної зради або іншого злочину.
8. Розгляд Верховною Радою України висновків Конституційного Суду України та Верховного Суду.
9. Голосування Верховною Радою України за рішення про усунення Президента України з поста в порядку імпічменту, що потребує 3/4 голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.

Звісно, відкритим є питання реальної можливості застосування такого новоприйнятого Закону, адже для вітчизняної політики є рідкістю існування настільки широкої коаліції, яка б могла зібрати 3/4 голосів від загальної кількості голосів.

Однак, сам факт його існування несе в собі позитив, адже подібний Закон – ще один інструмент для належного функціонування системи стримувань та противаг, так необхідної для будівництва демократичної правової держави.

Автор:  Олександр Терещенко,
юрист ЮК “SLS Group”