Електронна трудова книжка: які новації чекають українців?  

Як працюватимуть електронні трудові книжки після скасування паперових, та що варто знати в даному аспекті кожному працівникові?

На початку жовтня минулого року міністр Кабінету Міністрів Дмитро Дубілет анонсував скасування паперових трудових книжок.

Він наголосив, що вже скоро громадяни не будуть зобов’язані при наймі на роботу подавати роботодавцю свою трудову книжку. Відповідно, роботодавцям не потрібно її перевіряти або зберігати. 

“Справа в тому, що в електронних реєстрах держави дані про трудовий стаж всіх українців з 2000 року є і так. Для розрахунку пенсій або інших соціальних виплат вже використовуються саме ці дані”, – наголосив міністр.

Також він зазначив, що громадяни зможуть легко отримати електронний документ з інформацією про свій стаж в Інтернеті. Цей документ вони можуть надати роботодавцю, якщо йому важливо перевірити стаж того, хто влаштовується на роботу, з офіційних реєстрів.

Законодавче підґрунтя

Незабаром на сайті Пенсійного фонду України (ПФУ) було оприлюднено проєкт Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обліку трудової діяльності працівника в електронній формі”.

27 листопада Уряд схвалив даний проєкт, а вже 27 грудня 2019 року він був зареєстрований у Верховній раді України. Згідно з інформацією, розміщеною на сайті ВРУ, документ зараз знаходиться на опрацюванні у профільному Комітеті. 

Проєктом планується внести зміни, зокрема, до ст. 20 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI, якою визначено порядок ведення реєстру застрахованих осіб. 

Відповідно до цих змін електронна трудова книжка – це частина персональної електронної облікової картки, яка заводиться на кожну застраховану особу, що відображає загальний страховий стаж особи, у тому числі набутий нею за період до 1 січня 2004 року. Порядок та черговість подання відомостей для створення електронних трудових книжок визначається Пенсійним фондом за погодженням з Мінсоцполітики.

Персоніфіковані відомості, що включені до електронної облікової картки особи зберігаються протягом усього життя особи, а після її смерті – протягом 75 років. 

Онлайн сервіс – «Електронна трудова книжка»

28 грудня 2019 Пенсійний фонд України анонсував, що на вебпорталі електронних послуг створено новий сервіс «Електронна трудова книжка». Він дозволяє громадянам переглядати відомості про трудову діяльність.

У «Електронній трудовій книжці» інформація відображається про всі трудові відносини працівника за даними звітних відомостей роботодавця. Також міститься інформація про сплачені страхові внески з 1998 року. У разі втрати паперової трудової книжки не потрібно витрачати час на відновлення даних, адже вони будуть збережені в електронному форматі.

Застраховані особи та роботодавці також зможуть надавати інформацію про трудову діяльність до 1998 року у вигляді сканованих копій передбачених законодавством документів, засвідчених кваліфікованим електронним підписом. Наразі, Пенсійний фонд України розробляє відповідний порядок.

Для того, щоб скористатись послугою, слід зареєструватись на вебпорталі Фонду за допомогою кваліфікованого електронного підпису.

Замість висновків

Як бачимо, Уряд справді зробив кроки до скасування паперових трудових книжок. З одного боку, працівники не повинні будуть збирати купу довідок для підтвердження свого трудового стажу в разі втрати паперової трудової книжки. Разом з тим пенсії та соціальні виплати поступово стануть призначатися автоматично, без необхідності приходити для цього в органи Пенсійного фонду. Однак з іншого боку – дане питання потребує більш чіткого нормативного врегулювання. Тож чекаємо на прийняття закону та розробку відповідних нормативно-правових актів, які належним чином урегулюють дане питання.